Hallgatva a gyerekek kérésére, alapos megfontolás után meghirdettem a házi főzőversenyt.
Először is végig kellett gondolnom a lehetőségeinket. (Anyagi, idő- és eszközbeli, értékelési)
Az anyagi forrása az iskolánknak véges. Ezért a hozzávalókat úgy kell a gyerekekkel behozatni. Ennek egyenes következménye, hogy nem készítünk nagy adag ételeket. Mindössze annyit, amennyi nekik – a főzésben résztvevőknek, ill. versenyzéskor az értékelő zsűrinek egy kóstolás erejéig – elegendő.
Az rendben van, hogy órákon 3 fogásos menüsort készítenek 3 csoportban, de nincs annyi edénye a teremnek, hogy a 2x3 fogást eltárolja. (Az ugye nem kétséges, hogy ugyanazt az ételt kell mindegyik csapattal elkészíttetni.)
Az értékelés a legnehezebb. Én, természetesen elfogult vagyok velük, hiszen együtt dolgozunk hétről hétre. Ismerem a jó tulajdonságaikat és a hibáikat is.
Végül, a múlt héten lezajlott a verseny.
A menüsor a következő volt: zöldborsóleves, burgonyafőzelék pörkölttel és kókuszgolyó.
Mindkét osztály a saját tanóráján készítette el az ételeket.
Az elkészült műveket gondos csomagolás és lehűtés után a terem hűtőszekrényében tároltam el. (Kellett edényt hozniuk a fent említett probléma miatt) Szerencsére egymás utáni két napon volt a főzés, az értékelés pedig a harmadik napon. Így nem kellett attól tartani, hogy az ételek megromolhatnak (a fertőzés lehetőségét kizártuk).
Az értékelésre a tantestület bátrabbik része vállalkozott. Készítettem számukra értékelőlapokat:
Étel | Jellemző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Leves | Állag | |||||
Íz | ||||||
Illat | ||||||
Fűszerezettség | ||||||
Főzelék | Állag | |||||
Íz | ||||||
Illat | ||||||
Fűszerezettség | ||||||
Feltét | Állag | |||||
Íz | ||||||
Illat | ||||||
Fűszerezettség | ||||||
Desszert | Állag | |||||
Íz | ||||||
Illat | ||||||
Aroma |
Természetesen, a végeredmény kialakulásában az előkészületek, a higiénia, a konyharend, a rendrakás, és a főzésben való jártasság is szerepelt, gyerekenként figyelve, értékelve.
Mindkét osztály csapatnevet választott magának, így – mivel csak én tudtam, melyik név melyik osztályt rejti – ki lehetett küszöbölni a részrehajlást.
A végeredményben – talán nem is meglepő – nagyon kicsi eltérés mutatkozott a két osztály között:
tantestületi kóstolgatás/értékelés eredménye, %-ban kifejezve:
Mesterszakácsok: 82%, Boszorkányok: 89%
A technikai részletek tekintetében:
Mesterszakácsok 75%, Boszorkányok 63%
Mivel az előző két szempont 50-50%-ban számított, így – ha egy paraszthajszállal is – a Mesterszakácsok győztek:
Mesterszakácsok: 78,5%, Boszorkányok 76%
Az eredményhirdetés - az igazgatónő jelenlétében, és bevezetőszavaival - az iskola Kossuth termében zajlott. Minden, a versenyben résztvevő diák oklevelet kapott, melyeket az informatika-tanárnő készített el.
Zárszóként annyit mondhatok, hogy mindenki nagyon jól érezte magát a verseny alatt. A gyerekek jó része pedig fontolgatja, hogy megméri magát az országos életvitel és gyakorlati ismeretek verseny iskolai fordulóján is.
Kercsó Zsuzsanna
matematika - technika - életvitel
< Előző | Következő > |
---|